De eerste stap naar de promotie van uw merk: een slogan
Het promoten van een merk of bedrijf kan je op verschillende manieren doen. Je kan dure reclamebureaus inhuren die het denk- en creatieve werk voor jou doen of je kan het zelf doen. Als je een merknaam hebt is de volgende stap het verzinnen van een pay-off of een slogan. Freddy Heineken bedacht de slogan ‘Heerlijk helder Heineken’ en geloofde dus niet in het outourcen van een slogan. Toch is niet iedereen even creatief genoeg om een slogan te verzinnen. We zetten vijf tips op een rijtje:
1.Stel grenzen
Het verzinnen van een slogan gebeurt niet in één dag. Stel jezelf een grens op per dag minimaal 5-10 slogans te verzinnen. Uit onderzoek is gebleken dat onze hersens het best functioneren op opdrachten.
2. Vragen?
Vraag in jouw omgeving wat de eerst ingeving is van klanten, doelgroepen en publieksgroepen. Uiteindelijk moeten zij jouw slogan herkennen en als dit past bij jouw core business ben je al een stapje verder.
3. Vermijd lezen
Geef jouw hersens rust en doe eens wat anders dan alleen maar het internet afstruinen naar een slogan.De beste slogan komt uit jezelf. Jij kent het bedrijf het best.
4. Internal branding
In het kader van inside-out is het verstand om jouw medewerkers te betrekken bij het verzinnen van een slogan. Houd eens een brainstormsessie en je zult versteld staan van de resultaten.
5. Testen
Ideeën zijn leuk maar heeft jouw slogan wel het juiste effect op jouw doelgroep. Hier kom je alleen maar achter als je het gaat testen. Wees niet bang voor de negatieve reacties. Door te testen weet je daadwerkelijk waar je later aan toe bent.